Je kind leert lezen

Terug

In groep 3 leren kinderen lezen. Ze ontdekken dat losse letters woorden worden. En losse woorden zinnen. Vele zinnen worden verhalen. Een belangrijk moment voor je kind, en voor ouders! Kunnen lezen is de basis om te kunnen leren. Op school en daarbuiten. Voor nu, en voor de rest van ieders leven.

Als ouder kun je je kind heel goed helpen met leren lezen. Door voor te lezen, samen te lezen, interesse te tonen in wat je kind leest en boekjes voor ze uit te zoeken. Maar welke boekjes zijn geschikt voor welke leeftijd? En hoe zit het met het leesniveau? De bibliotheek helpt je graag.

Wat een ontdekking! Losse letters worden woorden. Losse woorden worden zinnen en vele zinnen worden verhalen. 

Eerste leesboekjes

Voor kinderen die leren lezen zijn er ‘Eerste Leesboekjes’. Deze boekjes zijn opgebouwd volgens een vast schema. Ze bevatten grote letters en korte woorden. Elke zin begint op een nieuwe regel. Tekeningen ondersteunen de tekst en maken het verhaal aantrekkelijk. Er zijn makkelijke eerste leesboekjes, voor beginnende lezers, en moeilijkere eerste leesboekjes.

In de bibliotheek zijn eerste leesboekjes van AVI-start tot en met AVI-M4. Daarna kunnen kinderen kiezen uit de A-boeken (7 tot 9 jaar) en de B-boeken (9 tot 12 jaar).

AVI op school

Om te bepalen of een tekst makkelijk of moeilijk is, gebruikt het onderwijs de aanduiding AVI-niveau. De meeste kinderen in groep 3 zijn beginnende lezers: AVI-start. Daarna komt AVI-M3. Dit staat voor het gemiddelde niveau van Midden groep 3. Gemiddeld leest een kind aan het einde van groep drie op niveau AVI-E3 (Eind groep 3). Natuurlijk zijn er altijd kinderen die sneller of trager gaan. Ieder kind leert lezen in zijn eigen tempo. 

De codering gaat op dezelfde manier verder voor de groepen 4, 5, 6 en 7. Het niveau na AVI-E7 wordt aangeduid met AVI-Plus.

AVI in de bibliotheek

In de bibliotheek staan alle eerste leesboekjes bij elkaar in de kast. Je herkent ze aan de aanduiding op de rug: de letter E (van Eerste leesboekje), met daaronder het AVI-niveau.

Leesplezier staat voorop

Boeken op AVI-niveau zijn speciaal geschreven om te oefenen met het technisch leren lezen. Maar als je kind een boek wil lezen dat niet precies past bij zijn of haar leesniveau, is dat helemaal niet erg. Het belangrijkste is, dat het boek past bij zijn of haar interesse. Laat je kind gerust ook eens een informatief boek kiezen, bijvoorbeeld over dieren, sport of stoere beroepen. Of een stripboek, een zoekboek, een doe-boek, of een tijdschrift. Laat het plezier voorop staan, want daarmee stimuleer je je kind om (meer) te gaan lezen.

Samen lezen

Er zijn speciale boeken die jij en je kind samen kunnen lezen: de samenleesboeken. Deze boeken stimuleren kinderen op een leuke manier om te oefenen met lezen, omdat ze zijn geschreven op twee verschillende leesniveaus.

 

Wát je kind leest, is minder belangrijk dan dát je kind leest.

Doorgaan met voorlezen

Ook als je kind zelf al (een beetje) kan lezen, is het belangrijk om door te gaan met voorlezen. Van voorlezen leer je nieuwe woorden, de wereld om je heen benoemen, je in te leven in anderen en wordt de fantasie gestimuleerd. Daarnaast is voorlezen ook van sociaal belang. Het versterkt de band met je kind en is een rustig moment in de hectiek van alledag.

Met voorlezen kun je beginnen als je kind een baby is, tot in de puberleeftijd, of zolang als je kind het leuk vindt.

Praat met je kind over wat er gebeurde in het verhaal. Wat vond je leuk? En wat minder? Waarom?

Test: is dit boek te moeilijk?

Om te beoordelen of een boek te moeilijk is, kun je de vijf-vinger-test toepassen. Laat het kind zelf een boek kiezen en de eerste bladzijde lezen. Bij elk woord dat het niet kent, steekt het 1 vinger op. Als dit meer dan 5 woorden zijn, is het boek nog te moeilijk en een te moeilijk boek gaat vaak ten koste van het leesplezier.

Hoe kies je een boek?

Een boek moet passen als een schoen. Met een goed boek kun je niet stoppen met lezen, het laat je lachen en huilen. Beginnende lezers moeten nog ontdekken welk boek bij hen past. Hoe?

  • Laat je kind zelf een boek uitzoeken
  • Kies een (voorlees)boek dat je als ouder ook leuk vindt
  • Laat je niet te veel leiden door leesniveau. Doe bij twijfel de vijfvingertest
  • Wijs je kind ook eens op andere soorten boeken, zoals een doe-boek of een weetjes-boek

Indeling jeugd- en jongerenboeken

Indeling Leeftijd
BoekStart 0-2 jaar
AP 2-4 jaar
AK 4-6 jaar
E-boeken 6 tot 7 jaar (AVI-S t/m AVI-M4)
A-boeken 7-9 jaar
B-boeken 9-12 jaar
C-boeken 12-15 jaar
D-boeken 15-18 jaar
AJ-boeken informatieve boeken tot 9 jaar
J-boeken informatieve boeken vanaf 9 jaar