Hulp bij het abonnement
Alle informatie over jouw abonnement vind je bij de veelgestelde vragen hieronder.
Over jouw abonnement
Wat kost een abonnement?
Kinderen tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de bibliotheek. De tarieven van de verschillende abonnementen voor volwassenen en instellingen vind je op de webpagina www.dezoomerij.nl/tarieven.
Scholen en (educatieve) instellingen kunnen gebruikmaken van een educatief abonnement of instellingsabonnement.
Wat zijn de voorwaarden van mijn abonnement?
Iedereen heeft recht om zich in te schrijven als abonnee van de Bibliotheek. Op onze abonnementen zijn de Algemene voorwaarden van toepassing.
Kan ik met mijn abonnement e-books lenen?
Jazeker! Als Bibliotheeklid mag je e-books lenen bij de online Bibliotheek. Je hebt de keuze uit duizenden e-books en je bepaalt zelf hoe je de e-books leest. Met een app op je tablet of smartphone. Direct op je e-reader. Of online via je pc of laptop.
Wat doe ik als ik mijn bibliotheekpas kwijt ben?
Verlies, diefstal of beschadiging van de bibliotheekpas moet je zo snel mogelijk melden bij de bibliotheek. Wij blokkeren dan je bibliotheekpas, waardoor misbruik van de pas wordt voorkomen. Je kunt een duplicaatpas aanvragen. De actuele kosten hiervan vind je op de pagina www.dezoomerij.nl/tarieven
Hoe geef ik een adreswijziging door?
Ja, als je verhuist, moet je dat aan ons doorgeven. Wij passen je adresgegevens dan aan in onze ledenadminstratie (zie ook artikel 11 van onze Algemene voorwaarden). Verhuis je binnen de gemeente Renkum, Rheden of Rozendaal, dan kun je gewoon lid blijven van de Zoomerij. Je kunt nog steeds lenen bij de (dan) dichtstbijzijnde vestiging. Je adreswijziging kun je hier doorgeven.
Kan ik overstappen op een ander abonnement?
Ja, dat kan. Bij de Bibliotheek Veluwezoom kun je - vanaf je 18e jaar - kiezen uit verschillende abonnementen. Een standaard abonnement, een plusabonnement en een e-bookabonnement compleet. Als jouw situatie of leesbehoeftes veranderen, kan het zijn dat je wilt wisselen van abonnementsoort. Je kunt dit regelen in een van onze vestigingen, of door dit formulier in te vullen. Wij gaan dan met je aanvraag aan de slag.
Wisselen van abonnementsoort kan
- na 1 jaar lidmaatschap en
- maximaal 1 keer per 12 maanden
Na je aanvraag kijken wij of je abonnement voldoet aan deze voorwaarden. Als je overstapt van naar een goedkoper abonnement, krijg je eventueel te veel betaald geld terug. Als je overstapt naar een duurder abonnement, krijg je bericht over het bedrag dat je moet bijbetalen.
Hoe zeg ik mijn abonnement op?
Opzeggen kan in onze vestigingen en via ons opzegformulier.
We handelen je opzegging af volgens de bepalingen van onze Algemene voorwaarden.
Is er een haal- en brengservice voor ouderen?
Jazeker. De Zoomerij biedt mensen die vanwege een (tijdelijke) handicap, ziekte of ouderdom niet in staat zijn om zelf naar de bibliotheek te komen de service 'de Bibliotheek aan huis'.
De Bibliotheek aan huis is er in principe voor iedereen die niet mobiel is en die in een van de werkgemeentes van de Zoomerij woont. Dus ook voor inwoners van de verzorg- en verpleegtehuizen in de gemeenten die behoren tot het verzorgingsgebied van de Zoomerij.
Voor meer informatie over Bibliotheek aan huis kun je tijdens kantooruren contact opnemen met onze ledenadministratie, telefoon 0313 - 41 97 61.
Hoe betaal ik het abonnementsgeld?
Je kunt je abonnement betalen
- bij inschrijving, via een pinautomaat in onze bibliotheek,
- via Mijn Bibliotheek
- via een digitale factuur (iDEAL)
- via een factuur per post, je maakt het verschuldigde bedrag dan zelf aan ons over
- via automatische incasso, dan krijg je € 3,00 korting op het abonnementsgeld
Daarnaast kunnen mensen die een Gelrepas hebben, betalen met het tegoed op hun pas.
Nog geen lid?
Welke abonnementen zijn er?
De Bibliotheek Veluwezoom heeft verschillende soorten abonnementen. Ontdek hier welk abonnement het best bij jou past.
Kan ik online lid worden?
Ja, dat kan, als je 18 jaar of ouder bent. Ontdek eerst welk abonnement het best bij je past en volg de instructies.
Jeugdleden kunnen zich alleen inschrijven in de Bibliotheek zelf.
Een abonnement afsluiten via je Gelrepas
Mensen die een laag inkomen hebben, kunnen in aanmerking komen voor een gratis Gelrepas van de gemeente. Op de Gelrepas staat een tegoed dat je kunt besteden aan heel veel sport, cultuur en leuke dingen. Een abonnement op de Bibliotheek of deelnemen aan onze activiteiten, bijvoorbeeld!
Kijk op www.dezoomerij.nl/gelrepas hoe het werkt
Kan ik in de Bibliotheek terecht zonder lid te worden?
Ja, natuurlijk. Iedereen is welkom om boeken, kranten of tijdschriften te lezen, om te zoeken naar informatie of om te studeren. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van de aangeboden digitale bronnen, computers en internet en – al dan niet tegen betaling en/of door inschrijving – deel te nemen aan activiteiten.
Voor het lenen van materialen moet je je inschrijven als abonnee.
Is er een haal- en brengservice voor ouderen?
Jazeker. De Bibliotheek Veluwezoom biedt mensen die vanwege een (tijdelijke) handicap, ziekte of ouderdom niet in staat zijn om zelf naar de bibliotheek te komen de service 'de Bibliotheek aan huis'.
De Bibliotheek aan huis is er in principe voor iedereen die niet mobiel is en die in een van de werkgemeentes van de Bibliotheek Veluwezoom woont. Dus ook voor inwoners van de verzorg- en verpleegtehuizen in de gemeenten die behoren tot het verzorgingsgebied van de Zoomerij.
Voor meer informatie over Bibliotheek aan huis kun je tijdens kantooruren contact opnemen met ons secretariaat: tel. 0313 - 41 97 61.